Vi spräcker 8 myter om vintercykling

Att cykla på vintern är varken svårt eller komplicerat. Du behöver inga särskilda prylar eller kläder.

Du behöver bara en cykel och kläder så att du inte fryser. Det handlar trots allt bara om att cykla, något som för de flesta är tämligen vardagligt.

Det är naturligtvis kyla, is och snö som gör att vintercykling kan uppfattas som svårt och något som kräver specialutrustning. Och ska du cykla i djup snö, på blankis eller när det är minus 30 grader – ja, då krävs förmodligen vinterspecifika lösningar. Men vintern ser sällan ut så för oss vardagscyklister.

Här tar vi kål på åtta myter kring vintercykling. Kom ihåg: det handlar bara om att cykla.

Myt 1: Du måste ha en speciell cykel

Sanning: Du kan använda i princip vilken cykel som helst, även om en racer med väldigt smala och omönstrade däck inte är särskilt lämplig. Men du behöver inte skaffa en mountainbike, cyclocross, gravelbike, fatbike, touringcykel eller någon annan särskild modell. Så länge du har en cykel är chansen stor att den fungerar även på vintern!

Myt 2: Du måste ha dubbdäck

Sanning: Dubbdäck är bra att ha på vintern. Ibland och i vissa delar av landet. Men de är sällan en förutsättning för att kunna cykla under vinterhalvåret. På torr snö fungerar vanliga däck med lite mönster bra. På många håll i Sverige är det dessutom barmark stora delar av vintern och då är dubbdäck bara en nackdel. Det enda underlag där dubbdäck är oumbärliga är is. Men när allt fler kommuner använder sopsaltning på sina cykelvägar minimeras isbildningen.

Myt 3: Du måste ha specialkläder

Sanning. Du måste ha kläder så att du inte fryser. Men du behöver inte ruinera dig på särskilda vintercykelkläder. Ett ullunderställ är bra – men om du inte sitter inomhus hela vintern är chansen stor att du redan har ett. Överdragskläder som skydd mot vind och väta är också rimliga, särskilt om du cyklar lite längre sträckor. Men om du cyklar några kilometer är de bästa kläderna de du skulle haft på dig om du tagit bussen.

Myt 4: Du måste ha batteriuppvärmda skor och handskar

Sanning: Du behöver verkligen inte batteridrivna värmesulor och motsvarande för händerna för att klara vintern. Visst är det skönt när temperaturen kliver nedanför -15-strecket eller så. Men det finns skor och handskar som klarar att stå emot kylan på egen hand. Vilka skor och handskar skulle du använda om du åkte kollektivt? De lär funka på hojen också.

Myt 5: Du måste ha lampor starka nog att lysa upp en arena

Sanning: Så länge du inte cyklar i skogen, eller i andra oupplysta områden, räcker det gott med vanliga cykellampor. Starkare lampor än så kan till och med vara direkt olämpliga i upplysta miljöer där andra rör sig, eftersom de stör cyklister och fotgängare runt omkring dig.

Myt 6: Du måste ha heltäckande stänkskärmar

Sanning: Visst är heltäckande stänkskärmar bra. Men om din cykel saknar sådana är det knappast något som hindrar dig från att cykla på vintern, även om du får räkna med att bli lite smutsig slaskiga dagar. Många använder överdragskläder som skydd mot stänk.

Myt 7: Du måste tvätta cykeln varje dag

Sanning: En del vintercyklister hävdar att man måste skölja av cykeln varje dag för att den inte ska förstöras av salt och annat. Det är nog bra, men vi är många som vet att våra cyklar står emot vinterns smuts bättre än så. Skölj av cykeln då och då så klarar den sig fint.

Myt 8: Du måste duscha på jobbet

Sanning: Det går utmärkt att promenera till jobbet utan att duscha efteråt. Det går utmärkt att stå på överfulla, varma bussar och tunnelbanor på väg till jobbet, utan att duscha efteråt. Och det går faktiskt lika bra att cykla till jobbet utan att duscha efteråt. Du kanske får ta det lite lugnare än under träningsrundan, men den tid du förlorar på det sparar du lätt in på att slippa duscha när du kommer fram.

”Till slut blir det en vana”

Så är alla råd som vi och andra sprider om utrustning för vintercykling struntprat? Nej, visst finns det prylar och kläder som gör cyklingen enklare och bekvämare. Men den största utmaningen handlar inte om utrustning, utan om att övervinna det mentala motståndet när termometern kryper under noll och mörkret ligger tungt utanför dörren om morgonen. Har man väl gjort det en gång blir det lättare nästa. Och sedan ännu lättare. Till slut blir det en vana.

 

Artikeln publicerades ursprungligen på http://www.cykelplusminus.se inom ramen för den innovationstävling som Cykelfrämjandet och Svensk Cykling har utlyst. Artikeln är återgiven här med tillstånd.